dijous, 30 de setembre del 2010

ELS TRES PORQUETS

.
Hola! Avui hem tingut classe amb la Carolina. Tan bon punt hem arribat a l'aula ens ha posat un vídeo de la mà de contes i ens ha dit que nosaltres també n'haurem de fer un... amb el Photoshop!
.
A veure com sortirà perquè aquest programa no el sé utilitzar... Ens ha dit que l'activitat podrà ser individual o per parelles, i jo m'he posat amb la Fàtima. Hem estat pensant una bona estona quin conte faríem, estàvem entre Els 3 porquets i la Rateta que escombrava l'escaleta, però finalmen ens hem decidit pel dels 3 porquets, perquè a part de que ens agrada trobem que és més fàcil de dividir en cinc escenes que no pas algun conte no tan conegut com aquest.
.
El conte l'haurem de dibuixar nosaltres mateixes amb el Photoshop i després l'haurem de maquetar amb el Pagemaket (que tampoc el sé fer anar). A veure com anirà, de moment ja hem fet la primera escena i hem dividit el text del conte en cinc fragments per a cada una de les escenes. El pròxim dia continuarem amb aquest nou repte!
.
.
Fins la propera! :)

dimarts, 28 de setembre del 2010

APRENEM MÉS SOBRE LES TIC!

.
Avui hem tingut classe amb la Sandra, que ens ha estat parlant sobre les TIC. Ens ha preguntat què entenem per a tecnologies. Tots hem dit aparells com la televisió, els ordinadors, l'mp3... Però resulta que la tecnologia va molt més enllà. Jo creia que la tecnologia es limitava a aquesta mena d'aparells però resulta que abarca moltes més coses. La Sandra ens ha explicat que hi ha diversos tipos de tecnologies: l'artefactual, la simbòlica, l'organitzativa i la biotecnològica.

.

.
L'artefactual serien tota mena d'aparells com la televisió, l'ordinador, un rellotge o un cotxe. Seria més aviat el que ens sol venir primer al cap quan pensem en tecnologia.
.
La simbòlica, que m'ha costat bastant entendre, seria el cas de marques i logotips, banderes, monedes... El que no m'ha quedat gaire clar és que si, per exemple, una pintada a la paret amb la bandera de Catalunya seria tecnologia, ja que no li acabo de veure la relació.
.
L'organitzativa vindria a ser l'agrupació de diversos elements, per exemple, una aula amb alumnes, una reunió o les grades d'un camp de fútbol.
.
La biotecnològica seria tota aquella tecnologia relacionada amb la biologia, com seria el cas d'un termòmetre, de la fecundació in vitro, d'una vacuna...
.
He de dir que costa bastant associar determinates coses amb la tecnologia, com per exemple, que un grup de persones ho sigui, però el que està clar és que la tecnologia va molt més enllà del que fins ara pensava.
.
Finalment, la Sandra ens ha dit que el pròxim dia haurem de portar tres fotografies: una de quan erem petites, una que surtim a l'escola i una altra on surtim amb algun aparell. Les que he escollit són aquestes:

.
Fins dijous!

dijous, 23 de setembre del 2010

CAL FOMENTAR LA CREATIVITAT A LES AULES?

.
Avui hem tornat a tenir classe amb la Carolina. Hem vist un vídeo que m'ha semblat molt interessant. Era un monòleg del senyor Ken Robinson, el qual expressa el seu desacord amb el model educatiu actual, ja que segons ell no es dóna la importancia suficient a la creativitat dels infants i joves a les escoles.
.
.

.
Segons Robinson, aquesta és igual d'important que la alfabetització o que les altres assignatures que s'hi fan. Hi ha hagut moments en la intervenció del senyor Ken Robinson que m'han cridat força l'anteció que comentaré a continuació: en un d'ells, Robinson comenta que Picasso deia que els nens neixen artistes però que a mesura que aquests creixen, van perdent la creativitat.
.
És cert que a les escoles no se li sol donar tanta importància com a les classes de llengua, per exemple, i crec que Robinson té raó en dir que al col·legi sel's limita la creativitat. No és que no la valorin però normalment els adults solen donar més importància a altres matèries que asseguren un bon futur. Per exemple, quan a un nen li agrada molt tocar la guitarra, normalment els pares no veuen que podria fer una professió de la seva afició, sinó que el pressinen perquè continuï estudiant i es busqui un altre futur.
.
Un altre moment del vídeo que crec que cal destacar és el cas d'una dona, la Gyllian Lyne, una prestiogiosa ballarina i coreògrafa que quan estava classe no es podia concentrar en la matèria ni es podia estar quieta a la cadira perquè es movia molt. La mestra va decidir parlar amb la mare de la nena i comentar-li que tenia un problema de conducta (que podria ser simplement un problema d'hiperactivitat però aleshores no es coneixia).
.
El que va fer la mare va ser anar a veure un especialista, el qual va fer una prova amb la seva filla: la van deixar sola a l'habitació i li van posar la ràdio de fons. Aleshores, la Gyllian va aixecar-se de la cadira i es va posar a seguir el ritme de la música. L'especialista, llavors, va dir-li a la mare que la seva filla no estava malalta, sinó que era una ballarina. La mare va decidir portar-a a una acadèmia de ball i allà la Gyllian va sentir-se realitzada com a persona, fent allò que més li agradava (ballar) i amb gent com ella, que no podien estar concentrats en una aula i necessitaven moure's contantment.
. .
Crec que és fonamental per als infants que no se'ls reprimeixen els impulsos: si volen ballar, cantar, dibuixar, o el que sigui han de poder fer-ho sense pensar que s'estan equivocant, o que no està bé el que fan. L'art és important a la vida i s'ha de potenciar igual que es fa a l'escola amb matèries com llengua o matemàtiques.
.

dijous, 16 de setembre del 2010

COMENCEM AMB EL PHOTOSHOP!

.
Avui hem tingut classe amb la Carolina. Ens ha dit que utilitzarem el Photoshop i que aprendrem a utilitzar les seves eines bàsiques. He de dir que estic molt contenta perquè sempre havia volgut aprendre a fer-lo anar. Sempre he sentit ha dir que és un programa molt bo per editar imatges i que té moltes eines que si saps com van poden ser molt útils per "arreglar" fotos. De fet, una vegada vaig intentar utilitzar-lo, però entre la gran quantitat de botons que hi ha, i que era amb anglès, vaig acabar per deixar-ho córrer. Espero que ara que en tinc oportunitat, aprengui el seu funcionament més bàsic! :)
.
A la sessió d'avui també hem vist un vídeo d'una nena que amb tan sols 20 mesos podia utilitzar l'Ipad i que sabia entrar als jocs i inclús gravar-se a ella mateixa! La veritat és que la relació entre infants i tecnologia cada cop és més prematura.
.
Quan jo era petita no vaig interessar-me per utilitzar un ordinador fins que vaig tenir 6 o 7 anys... Ara, els nens i nenes d'avui dia ja miren vídeos al youtube amb 3 o 4 anys i inclús n'hi ha que aprenen a manejar altres tecnologies com el movil o l'Ipad, com és el cas d'aquesta nena:

dimarts, 14 de setembre del 2010

PRIMER DIA DE CLASSE!

.
Hola! Avui hem començat l'assignatura d'alfabetització digital. La Sandra, que ens farà classe els dimarts, ens ha explicat una mica quin seria el programa de l'assignatura. Després hem fet una presentació i ens ha parlat de les TIC (les Tecnologies de la Informació i la Comunicació): què són, i com eren durant la nostra infància. Per tal de donar resposta a aquestes preguntes ens ha proposat de respondre un qüestionari:
.
· QUÈ RECORDEU DE LA VOSTRA INFÀNCIA?
.
Recordo que sempre estava jugant amb el meu veí, que era de la mateixa edat que jo i que passàvem molt de temps junts. Ens agradava molt jugar a Lego sobretot i sempre ens barallàvem per qui tenia els "bons" i qui els "dolents".

· COM ERA LA VOSTRA VIDA COM A NENS I NENES A CASA I A L'ESCOLA?
.
A l'escola m'agradava molt jugar amb els meus companys de classe, sobretot a jocs com "l'escondite" o el "pilla-pilla" que eren als que solíem jugar més. A casa a les tardes acostumava a mirar els dibuixos de TV3, com el Doraemon o les 3 bessones.

· QUINES TECNOLOGIES EXISTIEN A CASA I A L'ESCOLA? PER A QUÈ SERVIEN? QUINS USOS LI DONÀVEU?
.
Doncs a casa teníem televisió, reproductor de vídeo VHS, i radiocaset. També teníem ordinador però em sembla que no el vaig utilitzar fins que vaig ser més gran. Recordo que m'agradava molt treure els vídeos de les capses i guardar-los en d'altres de diferents i que després els meus pares quan els buscaven no els trobaven mai a la primera...

· COM VEIEU LES TIC A L'ESCOLA?
.
A l'aula teníem un radiocaset que la mestra ens posava sovint però no recordo que hi haguèssin ordinadors, almenys fins que vam ser al cicle de primària.

dilluns, 13 de setembre del 2010

COMENCEM!

.
Hola!!! Avui inauguro el blog de l'assignatura "Alfabetització digital", que serà impartida per tres professors: la Sandra, la Carolina i en Miquel. Aprofitaré que ja tenia aquest blog creat per una altra assignatura realitzada el curs anterior (Intervenció a l'aula) on vam haver d'anar omplint aquest blog amb les experiències i aprenentatges que ens va aportar l'assignatura.
.
Tinc el propòsit de fer d'aquest blog un espai on compartir les reflexions sobre tot allò que treballarem a classe, ja siguin activitats, l'ús de nous programes informàtics o nous coneixements sobre les TIC. Espero que us agradi el meu blog! ;)
.
.
Laura Roca 2C

divendres, 4 de juny del 2010

ELS NENS VENEN A MUNDET!!!

.

.
Per fi ha arribat el gran dia en què els nens i nenes de les escoles on hem estat, que eren més de 600, estudiants de la universitat i mestres de les escoles i de la Universitat s'han reunit tots plegats al Campus Mundet amb l'objectiu de fer unes jornades inolvidables tant pels menuts com per nosaltres.
.
La jornada ha començat a les 8.30 on ens hem trobat els estudiants per a preparar les aules on faríem les activitats i per assajar una mica, com és el cas dels que dirigien el taller de teatre. Els del grup de cinema també hem aprofitat per enretirar les cadires de l'aula i acabar de repassar el que diríem i les activitats que faríem. Cap a les 9.30 ens hem trobat tots a la placeta de davant de l'Edifici de Llevant i els autocars amb els nens no han trigat gaire arribar. A les 10 ja havien arribat totes les escoles (Eulàlia Bota, Baró de Viver, els Encants, la Maquinista i Fluvià) però hi havia dues escoles que encara no havien pogut arribar a causa del trànsit: Can Fabra i els nostres dofins de la Rosa dels Vents. Totes les escoles s'han posat en rotllanes juntament amb els estudiants que van anar-hi i han esmorzat. Fins i tot hi ha hagut temps per cantar l'aniversari feliç a una nena molt menuda que feia anys :)
.

.
Al cap de poc ja i erem tots, així que hem anat davant de les escales de l'Edifici del Teatre per a fer una foto general amb tots els nens, alumnes i mestres per a tenir un record inolvidable!
.

.
Després de fer unes quantes fotos els estudiants hem anat cap a acabar de preparar les activitats. El grup de cinema, que és el que estava jo, ens hem dirigit cap al Modul de Treball Social on hem estat últimant els detalls de les activitats. De seguida han arribat els nens i nenes i, mentres sonava la cançó "Qualsevol nit pot sortir el Sol", de Jaume Sisa, hem iniciat l'activitat. Primer hem fet una petita introducció en la qual hem presentat el conte que veuríem, que era "El cargol i l'herba de Poliol", adaptat per el programa "Una mà de contes". Quan hem acabat de veure'l hem fet una activitat molt divertida que s'ha encarregat de dirigir la Laia. El que hem fet ha estat primer preguntar als nens quins animals havíen aparegut a la història i després demanar la presència a l'escenari de 6 voluntaris (el cargol, la granota, el conill, el gat, el gos i l'herba de Poliol). A la pissarra, hi havia unes imatges dels 5 animals que sortien al conte que havíem pintat nosaltres mateixes i els nens que han sortit havien d'agafar-les per ordre. A continuació s'han posat seguint l'ordre d'aparició dels animals i han fet veure que arrencaven l'herba de Poliol. Per tal de poder arrancar-la hem necessitat l'ajuda de tots els nens i nenes que han cantat la cançó del cargol de Poliol que sortia al conte:
.
¡Ajudem al cargol a arrancar l'herba, a arrancar l'herba,
ajudem al cargol a arrancar l'herba de Poliol!
.

.
Després quan hem acabat de fer tres vegades el taller amb els diferents grups de nens ens hem desplaçat cap a davant de l'Edifici del Teatre i ens hem afegit al ball de la Rodanxa. Personalment, aquest ha estat un dels moments que més m'ha agradat de tota la jornada, ja que hem estat tant mestres com nens ballant tots junts i passant-nos d'allò més bé!
.

.
Després hem anat al Palau de les Heures a dinar. Jo tenia que marxar perquè tenia un examen d'anglès al qual no podia faltar i només m'he pogut quedar fins les 2. Tot i així he tingut temps d'estar força estona amb els nens i nenes de la Rosa dels Vents mentres buscàvem un lloc ombrívol i començaven a dinar. M'hauria agradat més estona amb els dofins perquè m'ho he passat genial al llarg del matí, però igualment estic contenta perquè durant l'estada al'escola com a la jornada d'avui crec que ho aprofitat tan com he pogut i he disfrutat molt fent activitats amb els nens. A més, la veritat és no havia participat mai en unes jornades com aquestes i amb tants nens (més de 600) i el cert és que m'ha encantat. Només per veure la il·lusió, els somriures i la cara de felicitat del nens al llarg del dia d'avui ja ha valgut la pena!
.

.
Són molts els records i anècdotes que guardo d'aquesta experiència a la Rosa dels Vents i molts moments de diversió amb els nens. El cert és que ells a la seva manera m'han ensenyat moltes coses i sobretot m'han fet adonar d'una cosa valuosíssima, i és que ara veig clar realment que vull ser mestra :) Al principi de curs tenia molts dubtes de si realment volia ser-ho perquè a més, no havia fet pràctiques en cap escola. Quan vaig anar a l'Eulàlia Bota tampoc ho veia gaire clar... Però va ser aterrar en aquesta escola i veure-ho clar. No ho sé, potser és el fet que és una escola petita, amb una sola línia i amb pocs infants per aula que ha creat un vincle molt gran amb els alumnes. El fet de veure als mateixos nens i nenes cada dia, compartir amb ells tantes estones i també la proximitat amb les mestres crea ha creat un fort sentiment de pertinença al grup. La veritat és que trobaré molt a faltar als menuts... :(
.

.
Pel que fa les classes de la Universitat he de dir que també les he trobat molt productives, sobretot per algunes dinàmiques que hem fet que ens han permès coneixens més bé entre nosaltres i sobretot sentir-nos més segures de nosaltres mateixes -gràcies a les exposicions orals i l'intervenció del dia a dia a les classes- i més preparades per afrontar un futur en el qual l'intervenció a l'aula serà bàsica.
.
Com ja vaig dir en l'entrada al blog de l'últim dia a l'escola, voldria donar les gràcies a totes les persones que han fet que això sigui possible. Gràcies a les persones que formen part del projecte Universitat-Escola, començant per l'Anna Forés i acabant amb cada una de les mestres de les escoles que voluntàriament han volgut participar a aquest projecte, ja que ens han fet viure una experiència inolvidable de la qual hem après moltes coses i a algunes de nosaltres, fins i tot, ens ha fet d'adonar que ¡volem ser mestres!
.
Gràcies!!!!

.